torsdag den 23. februar 2012

Vil eReolen.dk gøre forlæggerne arbejdsløse?

Ifølge DRs hjemmeside er forlæggerne ambivalente i forhold til eReolen.dk´s succes. De medvirkende forlag er glade for, at portalen er blevet så stor en succes, at der siden lanceringen i november er blevet lånt ikke færre end 80.965 bøger ad den vej, men samtidig er de bekymrede for, om ebogsudlånet sænker salgstallene. I artiklen citeres Cliff Hansen, forretningsudvikler på Ringhardt & Lindhof, for at eReolen.dk har en negativ effekt på det kommercielle marked. Det kommer selvfølgelig ikke som en overraskelse, for som Jan Degner fra Artpeople spørger: "Hvis folk kan låne en bog gratis, hvorfor skulle de så købe den?"


Af samme årsag er Artpeople ikke med i eReolen.dk og det samme gælder Politikens Forlag m.fl.


Har forlagene forstået ebogens muligheder og begrænsninger?
Cliff Hansen foreslår, at man kunne begrænse antallet af downloads for den enkelte bog, lidt på samme måde, som når du vil låne en trykt bog på biblioteket: er bogen ikke hjemme, kan du ikke låne den.


Hans forslag er ret interessant, for det afslører, hvad det grundlæggende problem hos forlagene er. Jeg har personligt haft den opfattelse, at når forlagene har været så tilbageholdende med at sætte fut i salget af ebøger, så var det, fordi ebogsformatet har potentiale til at få magtfordelingen i bogbranchen til at skride.


Ebogen skal nemlig ikke trykkes; den skal bare skrives og konverteres til et ebogsformat som f.eks. epub, der er et open-source format og som kan læses på alle apparater. Og da der samtidig er rigelige muligheder for at konvertere til ebogsformat ved hjælp af platforme både online og offline - oven i købet platforme, der stilles gratis til rådighed - så er forfatterne ikke længere afhængige af forlagenes pengetank, når bogen skal udgives.


Jeg tror såmænd stadig, at forlagene er bange for, at forfatterne pludselig skal tage brødet ud af munden på forlæggerne, men noget kunne tyde på, at der også er noget andet og langt mere banalt på spil: nemlig det, at forlagene er forvirrede over den fart, udviklingen på området har taget. Og ja, lad mig bare sige det ligeud: forlagene er slet og ret uvidende om ebogens muligheder og begrænsninger.


Det virker faktisk, som om forlagene bag eReolen.dk har taget hovedspring i ukendt farvand og nu overraskes over at knalde hovedet ned i sandbunden, for "Når folk kan låne en bog gratis, hvorfor skulle de så købe den?" er åbenbart ikke et spørgsmål, man er gået alt for meget i dybden med.


Skal forlagene så lukke eReolen.dk?
Det tror jeg faktisk ville være en rigtig dum idé, for eReolen.dk har i sit grundkoncept i hvert fald 2 væsentlige fordele:

  • eReolen.dk kan få danske læsere til at tage ebøgerne til sig!
Danskerne har aldrig taget ebøgerne til sig, som man ser det i både USA, UK, Frankrig, Italien og Tyskland - formentlig fordi Amazon.com og andre aktører ikke har fundet det lukrativt at gå ind på det danske marked med deres ebogslæsere. Prisen for en dedikeret ebogslæser ligger derfor i Danmark på omtrent 1300-1700 kroner og så skal der altså købes mange bøger, før det kan betale sig i forhold til trykte bøger.


eReolen.dk kan være med til at ændre den situation, for selv om ebøger kan læses på rigtig mange af de apparater, de fleste af os alligevel har derhjemme, så er det ikke ret mange danske læsere, der er klar over det.


En ebog kan læses på PC ved hjælp af Adobe Digital, på iPad og iPhone ved hjælp af iTunes og på Androidenheder (både tablets og smart phones) ved hjælp af et af de mange apps, der findes på Android Market - og alle disse programmer og apps har det vigtigste til fælles: de er gratis!


eReolen.dk er en mulighed for, at den enkelte læser kan komme i gang med at læse ebøger uden nogen som helst form for økonomisk risiko og det er der brug for, hvis ebøger skal blive lige så populært i Danmark, som i de land,e vi normalt sammenligner os med. Når ebogslæseren er gratis og man på eReolen.dk så heller ikke skal betale for den bog, ebogslæseren skal afprøves med, er det et godt grundlag for at skabe et nyt marked.



  • eReolen.dk har den bredest mulige eksponering
En af de fordele, vi har i Danmark i forhold til mange andre lande er vores biblioteksvæsen, som gør, at tærsklen for at læserne bliver bekendte med nye bøger, er noget lavere end andre steder. Når du har udgivet din trykte bog og sendt den til Det Kgl. Bibliotek og DBC med ISBN-nummer, så kommer bogen med det samme med på lister og databaser, som både biblioteker og boghandlere bruger, når de skal bestille nye bøger.


Men det samme gør sig ikke gældende for ebøger. Her må forlag (eller snarere forfatteren) kæmpe en brav kamp for, at bogen ikke skal gå i læsernes glemmebog.


Men kommer ebogen på en portal som eReolen.dk bliver den straks eksponeret til mange tusinde læsere, som ellers ikke ville have fundet bogen.


Men hvad hjælper det, hvis eReolen.dk får salgstallene til at falde?
Det er indlysende, at når eReolen.dk i sin nuværende form er skidt for forretningen, så må man ændre den måde, det hele foregår på. For hvis ikke der kommer penge i kassen, så kan forlagene ikke betale forfatterne og så gider de selvfølgelig ikke at skrive bøger - og hvis alle forfatternes trykte bøger så også laves som ebogsformat, så skyder bogbranchen jo sig selv i foden.


At blive ved sin bagstræberiske læst?
Og det er her, jeg må vende tilbage til min påstand om, at Cliff Hansens forslag afslører en grundliggende mangel på viden og indsigt i ebogens muligheder og begrænsninger. Lad ligge, at forlagene burde have set det problematiske i bare at låne ud til højre og venstre; vi kan alle begå fejltagelser. Problemet er snarere, at forslaget fortæller, at forlagene intet væsentligt har lært af de faldende salgstal, for med en begrænsning af antallet af samtidige udlån for hver bog, vender forlagene jo i virkeligheden bare tilbage til den verden, de kender: den trykte bogs verden, hvor der er naturlige begrænsninger i antallet af bøger. Og tanken lader så til at være: lad os tvinge ebogsudlånene til at ligne de trykte bøgers udlån...


Men dén går ikke, Grandberg! Forlagene glemmer nemlig to ting: for det første er ebogen og den trykte bog to forskellige produkter, som reelt ikke kan sammenlignes og for det andet følger af det første, at også læserne af ebøger og læserne af de trykte bøger er to forskellige slags læsere (selv om der naturligvis er sammenfald og selv om målet gerne skulle være at få de to typer læsere til at bevæge sig frit mellem de to bogmuligheder)


For hvad er egentlig hovedårsagen til, at læserne låner ebøger på eReolen.dk? Man kan sikkert lave tusindvis af undersøgelser for hundredtusindvis af kroner, men det tror jeg nu slet ikke er nødvendigt, for årsagen til eReolen.dk´s store success kan formentlig sammenfattes i ét enkelt og letforståeligt ord: 


Tilgængelighed!


Hvorfor kan ebøger blive en success?
Hvis du sidder en dag og tænker: "Nu kunne jeg godt tænke mig at have en bog at læse i," så kan du gå ind på eReolen.dk eller en af netboghandlerne og i løbet af blot 10 minutter er du i gang med at læse din bog! Modsat skal du, hvis du vil låne en trykt bog, først finde ind til biblioteket og for de flestes vedkommende finde en parkeringsplads, så skal du finde bogen på biblioteksdatabasen og så skal du finde ud af, hvor på biblioteket, bogen står. Så skal du køre bogen igennem udlåns-computeren og måske skal du endda stå i kø forinden. Først derefter kan du tage bogen med dig hjem og begynde at læse. Og når du så er færdig med at læse bogen, skal du igen ind og aflevere den med alt, hvad dertil hører af finde parkeringsplads, stå i kø og køre hjem igen. Det, der for en ebog tager ti minutter, kan du for en trykt bog komme til at bruge flere timer på - og endda med den risiko, at du får afleveret bogen for sent og må betale en bøde.


Hvorfor er begrænsning af samtidige udlån en skidt idé?
Hvis man på eReolen.dk laver begrænsning på antallet af samtidige udlån for den enkelte bog, vil det, efter min opfattelse, kun få det kedelige resultat, at læserne forsvinder fra eReolen.dk og bliver langt mere kritiske med hensyn til, hvilke ebøger, de så køber - hvis de da overhovedet køber dem, for det kan let blive resultatet, at mange slet og ret holder op med at læse ebøger igen, for hvorfor udsætte sig selv for den ærgrelse at finde en bog på eReolen.dk og blive skuffet over, at der ikke er flere eksemplarer at låne?


Nu er der sikkert en og anden, der vil argumentere for, at det samme jo gør sig gældende for de trykte bøger. Og ja, det gør det jo, men når du først har fået dig slæbt af sted til biblioteket med alt det bøvl, det medfører, så tager du ikke hjem uden en bog - det gør du, hvis den eneste indsats, du har gjort er at taste adressen: "eReolen.dk" i din browser og fundet den bog, du gerne vil låne, men ikke kan få lov til at låne.


Men Holbo, har du da et bedre forslag?
Ja, det mener jeg, jeg har. Faktisk har jeg endda to forslag, som ikke blot kan løse ovenstående udfordring, men sandelig en anden og mindst lige så væsentlig udfordring.


De fleste er sådan indrettet, at hvis man har haft en god oplevelse - her en god læseoplevelse - vil man gerne fortælle andre om det. Det er derfor, den bedste reklame er gode produkter. Folk vender tilbage og køber mere fra samme forhandler, når de har fået en god behandling og et godt produkt. Det gælder også for ebøger. Når en læser har lånt en ebog på eReolen.dk og har syntes om bogen, fortæller de andre om den og det genererer flere udlån af bogen. Hvis man begrænser antallet af samtidige udlån mister man en væsentlig del af den effekt, fordi de første mange lånere må gå skuffet fra hjemmesiden og dermed spredes budskabet om det gode produkt ikke særlig hurtigt.


Denne mund-til-mund-effekt kan man udnytte langt bedre ved en anden metode, som jeg vil forklare lidt længere nede i indlægget, men først vil jeg bringe en anden problematik på banen, som også kan løses ved mit forslag: nemlig flaskehalsen hos forlagene.


Kendingeeffekten får forlagene til at løbe mod afgrunden!
Der er mange talenfulde forfattere, som aldrig får chancen for at få deres bøger udgivet af den simple årsag, at de nok er supergode til at skrive bøger, men de er ikke særlig effektive, når det gælder at få sig møvet ind på markedet. Dine evner som sælger betyder desværre mere end dine evner som forfatter, når det drejer sig om at få et forlag til at udgive din bog. Især når bogbranchen føler sig presset er der nemlig en skræmmende tendens til, at forlæggerne ikke tør satse på de ukendte og derfor hellere udgivere middelmådige bøger af kendte mennesker, end gode bøger af ukendte mennesker. Man behøver blot at se på, hvilke forfattere og hvilke bøger, forlagene bruger mest krudt på at markedsføre, for at komme til den erkendelse. Den nye bog af F. Fetterlein er et glimrende eksempel, som står i skærende kontrast til R.K.Rowling, som fik ikke færre end 25 afslag på sin første "Harry Potter," før et lille undseeligt forlag tog udfordringen op og scorede kassen. Og der findes masser af andre eksempler, også inden for selvudgivelser, hvor folk ikke har kunnet få et forlag til at udgive en bog, som forfatteren så selv har udgivet med stor success - for en god bog sælger såmænd sig selv!


Det er for så vidt forståeligt nok, at forlagene er forsigtige med satsninger, når der skal trykkes oplag med ret store udgifter, men her kunne ebøger være en god løsning og nu kommer så mit forslag:


Brug eReolen.dk som et sted for marketing af nye bøger med introperiode!
En meget enkel metode kunne være at sætte alle nye bøger ind på eReolen.dk som ebøger for en kortere periode på f.eks. 1 måned. Her kan læserne så downloade til de segner i den måned og herved udnyttes mund-til-mund-effekten fuldt ud.


Når introduktionsmåneden er forbi, forbliver bogen stadig i databasen, men med et tydeligt symbol, der fortæller, at bogen ikke længere udlånes, men kan købes "her" og så et link til forlagets hjemmeside, hvor ebogen kan købes.


På den måde eksponeres den enkelte bog klart og tydeligt go der kan skabes hype omkring de gode bøger. Når intromåneden så er forbi, kan forlagene kigge på tallene og få en idé om, hvilke af bøgerne, de skal satse på til trykte udgaver.


Derved får forlagene et håndgribeligt værktøj til at udvælge de bøger, der bedst kan sælge og udgifterne er minimale.


Hov, hvad med forskellen på trykte bøger og ebøger?
Og skulle der nu være en eller anden, som protesterer: "Jamen, der kan da godt være bøger, som sælger bedre som trykte bøger end som ebøger" og til det kan jeg da kun svare: Ja! Selvfølgelig! Men forlæggerne skal vel også lave et eller andet for de penge, de tjener på forfatternes værker? 


Vi skal jo ikke gøre dem helt arbejdsløse, vel?

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Tak for din kommentar! Det er altid en glæde at få respons!

Hvis du har kommenteret som anonym, kan du altid vende tilbage til indlægget og se, om der er blevet svaret på din kommentar.

Har du derimod identificeret dig selv, f.eks. som registreret bruger eller med din Googlekonto, kan du vælge at få tilsendt besked ved at sætte vinge ved boksen "Underret mig."