fredag den 18. september 2015

MineCraft Offline - et rollespil med det hele...


Når vi i kirken arbejder med børn og unge kan vi lige så godt benytte os af alt det, der i forvejen er populært hos børnene. For når børnene kan genkende noget fra deres dagligdag i det, vi laver, så giver det en lang række fordele.

Genkendelighed skaber positive forventninger hos børnene og så er de langt mere åbne for, hvad vi skal i gang med.

En anden fordel er, at det budskab, vi gerne vil have frem, bliver forstærket. For på den måde bliver børnene konstant mindet om det, vi har lavet i børnekirke, netop fordi de laver noget lignende i dagligdagen.

Noget af det mest populære blandt børn i indskolingen i dag, er spillet MineCraft. Hvis du ikke har hørt om MineCraft før, skal du ikke miste modet, for børnene kender det og det er en stor hjælp.



Man skal ikke tage fejl af MineCraft - det er et meget socialt spil og børnene bruger det socialt.

Når det er sagt, har MineCraft jo alligevel den ulempe, at det kun igangsætter to af vores fem sanser: nemlig øjnene og ørerne. Og hvis vi for alvor vil sætte noget i gang hos børnene, så er det godt at få alle sanserne i brug.

Netop det er pointen med MineCraft Offline.

MineCraft Offline er et spil, jeg har udviklet sammen med to medstuderende på VIA Horsens under min uddannelse som pædagog. Spillets formål er, at børnene lærer noget om samarbejde og om at vi har brug for hinanden med alle de forskelligheder vi har.

Til MineCraft Offline hører en baggrundshistorie, jeg har skrevet. Historien handler om et folk af dværge, der splittes op i tre forskellige folk: Minedværgene, som går meget op i penge, ædelstene og guld - Skovdværgene, som går meget op i at vi skal passe på naturen - og endelig Sødværgene, som går meget op i skønhed og alt, hvad der er smukt.

Historien om de tre folk har ikke umiddelbart et kristent indhold, men jeg arbejder på at omskrive historien, så de kristne værdier kommer tydeligere frem i historien. Om jeg nogensinde får det gjort færdigt, er dog ikke noget, jeg vil love, så har du selv en god idé til, hvordan det kan skrues sammen, er du meget velkommen til at gøre det - hele konceptet inklusiv baggrundshistorien er - i hvert fald indtil videre - til fri afbenyttelse.

Det skal siges, at MineCraft Offline er et koncept, der kræver noget mere af dig som leder, end det, jeg har præsenteret i de fleste andre videoer på min YouTube-kanal, men samtidig vil jeg gøre opmærksom på, at det i præsentationen her kan virke noget mere kompliceret, end det i virkeligheden er. Husk, at børnene kender MineCraft indgående, så de finder lynhurtigt ud af, hvordan det fungerer.



Alt materiale til MineCraft Offline kan downloades her (ligger som en zip-fil) og du kan finde en visuel præsentation af konceptet her.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Tak for din kommentar! Det er altid en glæde at få respons!

Hvis du har kommenteret som anonym, kan du altid vende tilbage til indlægget og se, om der er blevet svaret på din kommentar.

Har du derimod identificeret dig selv, f.eks. som registreret bruger eller med din Googlekonto, kan du vælge at få tilsendt besked ved at sætte vinge ved boksen "Underret mig."